www.favicon.cc

Det slog mig när jag tittade på min favicon, aka den lilla bild som syns precis bloggnamnet uppe i internetfliken, att konsten att bygga favicons är precis som att bygga pärlplattor. Pixelart. Jag tycker personligen att det är lite svårt att göra favicons ibland eftersom du är begränsad till 16x16 pixlar eller rutor. Men det är roligt och lätt att göra och ändra på. Jag brukar ibland när jag har brist på annan sysselsättning sitta och rita mina egna ikoner. Den bästa sidan för detta tycker jag är favicon.cc. Enkel att använda och enkelt att spara sina ikoner. Jag tänkte att jag skulle dela med mig av mina favicons eftersom det är ett bra sätt att rita mindre pärlplattemönster, eftersom tekniken är densamma. Man kan dessutom öva upp sin förmåga att bygga mönster ganska bra och det är enkelt att ändra om man gör fel. Konsten att få bra mönster bygger på att man ser en helhetsbild och kan tänka sig bilden i ett mindre format. För inzoomat ser alla ikoner ganska knasiga ut, men när de sedan blir favicons och en bråkdel av den storleken man jobbar med så ser de flesta ganska bra ut!
Här är mina något oseriösa ikoner: