Smält pärlskål

Här är en ny teknik som jag först såg på Photopearls facebooksida (spana in den om ni inte redan gjort det! Finns en hel del coola saker). Tänkte lite kort beskriva hur man gör:
 
- Sätt på ugnen på 200°C
- Ta fram en keramikskål, någon som du inte är allt för rädd om, kan spricka i ugnen.
- Häll i lite matolja så att de täcker hela skålens insida.
- Häll i de pärlor som du vill ha och sprid ut dem över skålens botten. Oljan gör att pärlorna inte fastnar i ungen och att pärlorna kan "hänga" på kanten utan att trilla ner i mitten. 
- Sätt in i ugnen i ca. 15 minuter.
- Ta ut den när du tycker den ser klar ut. Det som händer om man har den inne för länge är att pärlorna börjar smälta ner mot mitten. Och om man har den för kort tid inne i ugnen så hinner inte pärlorna fästa i varandra och skålen blir väldigt ömtålig. 
- Låt den stå och svala i ca. 15 minuter eller tills du ser att den låtsar lätt.
 
#1 - - Jenny:

nej vad häftigt. fin jg :)

Svar: Tack så mycket :D inte riktigt jag som kommit på det dock, men jag som gjort denna i alla fall!
Johanna Grundén

#2 - - Maria:

Jag har ingen olja hemma så jag testa med att smöra en form jag hittade som tål värmen i ugnen...

Svar: Fungerade det då? :)
Johanna Grundén

#3 - - Maria:

Ja men de blir för fett med smör.... Jag undrar hur får du bort oljfettet som blir på skålen så den sedan går att använda???

Svar: Tvätta den precis som vilken tallrik som helst med vatten och diskmedel :) tänk på att inte använda för varmt vatten för då kan den bli en aning missformad
Johanna Grundén